TomTom verwacht dat de toenemende verkoop van sporthorloges dit jaar voor het eerst de gestaag dalende vraag naar navigatiekastjes zal compenseren.
Dat zei topman Harold Goddijn donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Vorig jaar leverden de horloges 50 miljoen euro omzet op, bijna driekwart meer dan in 2013. Dat bedrag zal dit jaar verdubbelen, zei Goddijn.
TomTom onthulde in april 2013 de eerste serie sporthorloges. Een jaar later kwamen daar twee nieuwe modellen bij met gps en hartslagmeter.
Sporthorloges vormen duidelijk een groeimarkt. De apparaten bieden steeds meer mogelijkheden om de eigen sportieve prestaties bij te houden en te delen via sociale media. Dat komt de populariteit ten goede.
Daarnaast zijn de marges op de apparaten hoog. Wel kan de introductie van de iWatch van Apple en andere smartwatches een bedreiging vormen voor TomTom. Ook de concurrentie van bijvoorbeeld Garmin en Polar is hevig.
Omzetdaling in 2014
De omzet van TomTom nam in het afgelopen jaar nog iets af. In de eerste helft van 2014 leek het navigatiebedrijf al op de goede weg om de omzet op zijn minst op peil te houden, maar de tweede jaarhelft verliep minder voorspoedig.
De inkomsten uit de verkoop van consumentenproducten, waarvan navigatiekastjes nog altijd de hoofdmoot vormen, zakte weer terug. De zakelijke markt is ondanks een aanhoudend sterke groei nog niet in staat dat te compenseren.
In het vierde kwartaal behaalde TomTom een omzet van 258 miljoen euro, 3 procent minder dan een jaar eerder. Daarmee kwamen de opbrengsten over heel 2014 op 950 miljoen euro, 1 procent minder dan in 2013.
Omzetgroei in 2015 verrassing
Voor 2015 gaat het bedrijf uit van een omzet rond de 1 miljard euro. Dat zou de eerste groei op jaarbasis betekenen sinds 2010. TomTom verwacht meer inkomsten in nagenoeg alle segmenten, zei topman Goddijn in een toelichting.
Dat TomTom al dit jaar een stijgende omzet verwacht, is een positieve verrassing. De markt rekende op zijn vroegst in 2016 op omzetherstel, aldus analist Hans Slob van Rabobank. Daar staat wel tegenover dat de winstgevendheid onder druk staat door valutaire tegenwind.
Wel iets meer winst vorig jaar
Het bedrijf boekte een nettowinst van 0,5 miljoen euro in het vierde kwartaal, twee derde minder dan een jaar eerder. Over het hele jaar viel de winst wel hoger uit: 22,7 miljoen euro tegen 20,1 miljoen euro in 2013.
De brutomarge verbeterde over heel 2014 van 54 naar 55 procent. In het vierde kwartaal was evenwel sprake van een daling, met name door wisselkoerseffecten. Het bedrijf maakte een groot deel van zijn kosten in dollars.
Valutaschommelingen zullen ook dit jaar de marge beïnvloeden, zei financieel directeur Marina Wyatt. Mede daardoor daalt de winst per aandeel naar verwachting van 0,27 naar 0,20 euro.
Het bedrijf maakte verder bekend dat autofabrikant Volkswagen, behalve digitale kaarten, ook verkeersinformatiediensten van TomTom gaat afnemen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl